top

Mads

Intro
Mads
Jeg er 23 år gammel og kommer fra København.
Kadet-log fra Mads på 23 år.
Min interesse for søfart blev vakt, da jeg gik på efterskole, hvor vi havde to både, som vi sejlede meget i. Da jeg skulle vælge ungdomsuddannelse, var tankerne på det almene gymnasium, men jeg kunne mærke, at jeg ikke havde lyst til at tilbringe tre år på skolebænken – jeg ville lave noget med mine hænder også. Så jeg søgte ind på HF-Søfart i Svendborg, og det har jeg aldrig fortrudt. HF-Søfart er en 3-årig HF, der veksler mellem fag på et gymnasium og maritime fag på en søfartsskole. Her blev min interesse for søfart gradvist større, og til sidst søgte jeg ind som skibsofficersstuderende hos A. P. Møller Maersk. Og her er jeg så nu – dual-kadet på vej til Asien med Majestic Maersk.

Instagram instagram.com/mmmoller

10. februar 2015
Bachelor med et brag
Meget er sket siden sidst. Jeg er nu blevet bachelor i maritim transport og skibsledelse. Det holdt hårdt til sidst med at blive færdig med opgaven. Vi endte med en bacheloropgave på omkring 40 sider omhandlende fremtiden for rederierne og de søfarende i Dansk Internationalt Skibsregister. Jeg forsvarede den i starten af januar og holdt derefter 3 ugers ferie. Det var skønt – for første gang i lang tid kunne jeg koble helt af. Skolen afholdte dimission for os for 14 dage siden. Her fik vi udleveret eksamensbeviser og flidspræmier. Jeg var så heldig og privilegeret at få tildelt en flidspræmie fra Maersk, den blev givet til holdets bedste elev. Et kæmpestort skulderklap som jeg er rigtig glad for!
  
Tværfaglig dag på sundet. Kadet-log fra Mads. Tværfaglig dag på sundet. Kadet-log fra Mads. Tværfaglig dag på sundet. Kadet-log fra Mads
   
Nu er vi startet i skole igen, og jeg er startet på seniordelen af den duale uddannelse, maskinchefdelen. Her har vi fag som køleteknik, el, økonomi, personaleledelse og vedligeholdelse. Jeg synes, det er lidt hårdt at være tilbage på skolebænken efter min praktiktid, men det er spændende og dejligt at lære mere. 
    
Uddannelsesmessen ”Uddannelse Uden Grænser” er netop overstået, her stod jeg på standen for Det Blå Danmark i både København og Odense. Jeg synes altid, det er så spændende og sjovt at komme ud og sælge min uddannelse til andre unge, og interessen er altid stor.
22. oktober 2014
Ude godt men hjemme bedst
For 14 dage siden afmønstrede jeg Lifter. Efter næsten tre måneder ombord var jeg så heldig at få lov til at afmønstre med lodsbåden ved Drogden, som ligger lige syd for Øresund. Jeg vågnede ombord lørdag morgen og forventede en god dags sejlads gennem Øresund, men da jeg sad med skipper på broen om morgenen, kom vi til at tale om muligheden for at afmønstre med lodsbåden, da jeg havde den fornødne tid, og der stadig var et par dages sejlads til Skotland. Skipper undersøgte det, og det blev hurtigt besluttet, at jeg nogle timer senere skulle af med lodsbåden. Straks begyndte glæden ved at skulle hjem til venner og familie at melde sig, og jeg fløj ned og pakkede. Fire timer senere sad jeg i lodsbåden på vej mod Dragør, hvor jeg havde arrangeret, at mine forældre stod klar til at hente mig på kajen. Det var et dejligt gensyn. Ude godt men hjemme bedst.
Ude godt men hjemme bedst. Kadet-log fra Mads.Ude godt men hjemme bedst. Kadet-log fra Mads.
De første 14 dage hjemme gik med ren ferie. Vennerne skulle ses og familien besøges, når nu man endelig var hjemme. I denne uge har jeg været med på UddannelsesKaravanen for Det Blå Danmark. Jeg har været ude på fire ungdomsuddannelsesinstutioner for at promovere min uddannelse for unge mennesker på ungdomsuddannelse. Jeg har stået sammen med en shipping-trainee fra Torm og en maskinmester fra Maersk, og jeg synes altid, det er spændende at være med til at finde fremtidens kollegaer.

Onsdag-fredag i denne uge har vi desuden skolen fyldt med studiepraktikanter, som skal have et indblik i, hvordan det er at studere på SIMAC. Også her er jeg med til at følge dem rundt, svare på en masse spørgsmål og hjælpe dem igennem det hele.
 
I næste uge begynder studielivet for alvor igen. Her begynder vi at have undervisning rettet mod vores bachelorprojekt, som vi skal til at skrive, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med mit projekt.
28. september 2014
Den sidste uge på maersk lifter
Så er jeg gået i gang med min sidste uge ombord på Maersk Lifter. Jeg er kommet tilbage på dækket – efter fem gode uger i maskinen – og jeg fik hurtigt lov til at blive en stor del af maskinbesætningen med alt hvad dette indebærer: runderinger, vagter og arbejde på egen hånd. Derudover havde vi to ture i havn, denne gang i Sverige, hvor vi blandt andet fik prøvet at starte og stoppe maskiner. Om få dage er vi færdige med projektet her mellem Sverige og Litauen, og så går turen til Skotland for at bringe skibet tilbage i ”original” stand. Vi har fået en ny kadet ombord, en ren navigatør-kadet. Jeg har, sammen med hende, brugt de sidste par dage på at planlægge turen til Skotland, en såkaldt sejladsplan, som skal indeholde alle detaljer om turen.
 Den sidste uge på Maersk Lifter. Kadet-log fra Mads.
Først skal selve ruten planlægges i det elektroniske søkort, dernæst i papirsøkortene. Vores tur går gennem Øresund, over tunellen og vest om Hven, derefter op igennem Kattegat, rundt om Skagen og så på tværs af Nordsøen til Rosyth, Skotland. Når ruten er planlagt, skal det undersøges, hvor vi skal have lods, hvor vi sætter lodsen af, hvor der er rapporteringsstationer, hvad der skal rapporteres, f.eks. tidevand, osv. Der er meget, der skal overvejes, så det har været rart at være to kadetter om det, da ingen af os har stor erfaring på området.
Den sidste uge på Maersk Lifter. Kadet-log fra Mads. Kadet-log fra Mads.
Som sagt skal jeg afmønstre næste weekend. Jeg glæder mig meget til at komme hjem til familie og venner – trods en god tid herude. Når jeg kommer hjem, står den på simulator-kursus og bachelor-skrivning, så det er ikke megen ferie, jeg når at få.
4 september 2014
De første uger på maersk lifter
Nu har jeg været i maskinen ombord Maersk Lifter i små to uger, og det er udmærket at være tilbage i ’hullet’. Men det er langt fra, hvad jeg oplevede ombord på Majestic Maersk. Maskineriet her er, selvfølgelig, en hel del mindre og ikke lige så moderne som maskineriet på Triple-E’erne. Det kniber også lidt med arbejdsopgaverne i hullet. Idet vi ligger i DP, kører alt maskineri, og back-up systemerne skal være klar i tilfælde af, at der sker havari på maskineriet.
Så der har ikke været mange store jobs for os at lave, og tiden er mest gået med forskellige småjobs og papirarbejde. De sidste par dage har jeg brugt på at opdatere vores mapper med oversigter over de forskellige kemikalier, vi har ombord, de såkaldte sikkerhedsblade. Disse indeholder meget vigtige informationer om alt, lige fra hvordan man skal bekæmpe eventuel brand, til hvilken type førstehjælp man skal yde til en person, der har slugt, inhaleret eller fået noget i øjnene.
Kadet-log fra Mads. De første uger på Maersk LifterDe første uger på Maersk LifterDe første uger på Maersk Lifter. Kadet log
I går havde vi dog et stort job. Alle fuelinjektorerne skulle skiftes på den ene af hovedmotorerne, og det tog hele dagen for 2. mesteren og jeg. I dag er det meste af dagen gået med diverse øvelser, heriblandt mønstrings- og brandøvelser.
 
Disse øvelser skal afholdes ombord en gang om måneden, så alle besætningsmedlemmer er klar og kender deres opgaver i tilfælde af en virkelig nødsituation. Jeg begynder efterhånden at savne det hele derhjemme ret meget, og jeg har heldigvis under en måned tilbage af denne udmønstring og dermed også en måned tilbage som kadet. Det har været en lang praktikperiode med kun syv ugers ferie siden 1. november. Men sådan er livet som kadet, og når jeg ser tilbage på de sidste mange måneder, har der været rigtig mange fede oplevelser, som jeg ikke ville være foruden, og som langt overstiger antallet af ”øv-dage”.
13 august 2014
Livet ombord et supplyskib
Efter en fantastisk 5-ugers ferie, er jeg kommet ombord på mit nye skib: Maersk Lifter. Jeg har været ombord i knap fire uger, og jeg kan rigtig godt lide det her.
Kadet-log fra Mads.Kadet-log fra Mads.
Maersk Lifter er et såkaldt supply-skib, ejet Maersk Supply Service. Skibet er et AHTS-skib (Anchor, Handling, Tug and Supply-skib), som egentlig er bygget til at servicere boreplatforme. Lige nu er vi charteret ud til et firma, som skal nedspule et nylagt søkabel mellem Litauen og Sverige. Ombord har vi en trencher, som spuler kablet ned i havbunden, samt en ROV (Remotely Operated Veichle) – en fjernstyret u-båd, der bruges til at undersøge kablet før og efter ”trenchingen”.
 
Vores skib er udstyret med DP (Dynamic Position) - et computerprogram, der, ved hjælp af thrustere, skruer og ror, sørger for, at skibet holder præcis samme position og kurs. Dermed kan vi meget præcist følge trencheren og ROV’ens arbejde på havbunden.
Kadet-log fra Mads. Livet ombordKadet-log fra Mads. Livet ombord på skibet
De sidste par uger er gået stærkt, der har været rigtig meget at lave. Jeg har blandt andet haft til opgave at overhælde det ene trossespil, som var ved at være godt rustent. Det har været et lidt træls stykke arbejde men samtidig en god måde at blive bedre til almindeligt dæksvedligehold, hvilket jeg forhåbentlig en dag, som overstyrmand, skal være arbejdsleder for. Derudover er min tid gået med at blive mere fortrolig med de almindelige opgaver, en juniorstyrmand har, f.eks. har jeg udført alle månedstjek på brand- og redningsudstyr. Det er 2.-styrmandens job, så det er fedt at få lov til at blive præsenteret for det allerede, når det nu bliver mit arbejde som færdiguddannet.
 
Sidst vi var i havn, var jeg og min medkadet ude i vores mand-over-bord-båd. Vi sejlede ca. en time og kiggede lidt på byen fra havsiden. Det er fedt at mærke, at ansvaret begynder at komme nu. Jeg er på min sidste tur som kadet, og næste gang jeg kommer ud, er jeg færdiguddannet. Det glæder jeg mig nu også til!
2 juli 2014
Film - storebæltspassage
Jeg har filmet en tur under Storebæltsbroen med Majestic Maersk.
Majestic Maersk - skibsofficersstuderende
16 juni 2014
Film - Ombord Majestic #II
Film nr. 2 fra livet på Majestic Maersk...
Skibsofficersstuderende - Majestic Maersk
9 juni 2014
Film - Ombord Majestic
Jeg har lavet en lille film fra min tid som kadet på Majestic Maersk.
Klik på billedet nedenfor - god fornøjelse!
Skibsofficersstuderende - Majestic Maersk
2 juni 2014
Tilbage i Europa
Siden sidst er jeg kommet på dækket, og vi har haft meget travlt med at gøre klar til vores Europa-rundtur. Der er mange lange, hårde arbejdsdage. F.eks. skulle vi udskifte næsten 200 surringsstænger på to bays – det var et par rigtig hårde arbejdsdage med ømme arme og en masse slæberi.
  
Vi sejlede igennem Suez for ca. en uge siden og havde første havneanløb i Europa i mandags. Vi lå i Algeciras i Spanien i ca. 18 timer, så der var desværre ikke tid til at gå i land. Dæksofficererne går 6-6 vagt i havnene – det betyder, at de er på arbejde i seks timer og efterfølgende har seks timers hvil.
 
Vi afgik fra Spanien tirsdag middag, og her fik jeg lov til at stå for den forreste fortøjningsstation, hvor jeg under kyndig vejledning fra 1. styrmanden styrede trossespillene. Det er blandt andet i situationer som denne, at jeg er glad for min uddannelse; ikke alene har jeg lært om processen på skolebænken, jeg får også lov til at stå med arbejdet selv og gøre mig mine egne erfaringer.
Kadet-log fra Mads. Tilbage i EuropaTilbage i Europa. Kadet-log fra Mads.Kadet-log fra Mads. Tilbage i Europa
Vi ankom til Rotterdam fredag eftermiddag. Her skulle vi bunkre (tanke) fueloile, og i den forbindelse testede vi alle high-level-alarmerne på tankene. Disse forefindes i et voidspace, så der er lidt papirarbejde, inden man går ind i et lukket rum. Det vigtigste er at sikre, at atmosfæren inde i det lukkede rum er åndbar, altså at der er tilstrækkeligt med ilt, og at der ikke forefindes farlige eller eksplosive gasser. Alt dette kontrolarbejde udførte jeg sammen med overstyrmanden.
 
Der er snart kun 10 dage, til jeg skal afmønstre, og jeg begynder at glæde mig til at få en lang sommerferie. Jeg skal afmønstre d. 9/6 og påmønstrer mit næste skib d. 16/7, et supply skib i Nordsøen. Men lige nu tænker jeg mest af alt på at se familie og venner igen og nyde det – forhåbentlig gode – danske sommervejr.
16 maj 2014
Fuld fart på i Asien
Vores Asien-rundtur er ved at være forbi, vi mangler kun Yiantian i Kina og Tanjung Pelepas i Malaysia.
  
Det har været 14 dage med fuld fart på. Vores første havn i Asien var Singapore, og her fik vi en fridag, så vi kunne komme i land og opleve byen. Men først skulle en ankomst overstås i maskinen. Jeg var duty engineer, så det var mit ansvar – under skarp overvågning af 1.mester og maskinchefen – at maskineriet var klar og kørte, som det skulle, under ankomsten. Det er rigtig fedt at få ansvar og få lov til at prøve det hele i praksis. Og det er rart, at man må dumme sig og lave fejl, som så opdages og rettes. Det er klart den måde, jeg lærer bedst på.
 
Det er vildt fedt at komme ud og opleve verden og så endda få løn for det, og vores dag i Singapore var helt kanon. Det er en virkelig stor by med masser af fart på. Vi fik oplevet lidt af livet i byen, shoppede og nød lækker mad.
Fuld fart på i Asien. Kadet-log fra Mads. Kadet-log fra Mads.
Vi fortsatte fra Singapore mod Kina og Sydkorea. Undervejs havde vi en grillaften ombord, hvor hele besætningen samledes på dækket, grillede, badede i vores pool og hyggede til natten faldt på. For mig er sammenholdet i besætningen rigtig vigtigt. Den fungerer som familie, når man er langt væk hjemmefra, hvilket ikke altid er lige nemt.
  
Da skibet er bygget i Sydkorea, skulle der herfra ca. 140 reparatører ombord for at lave garantisager – selv et skib til mange millioner kroner har garantisager. Det var en kæmpe oplevelse, selvom det var hårdt med meget lidt søvn og mange arbejdstimer. Der var folk over det hele, og det gjaldt om at holde tungen lige i munden, når man skulle holde styr på dem, hjælpe dem med at finde værktøj og ikke mindst kontrollere deres arbejde.
Fuld fart på i Asien. Kadet-log fra Mads.Fuld fart på i Asien. Kadet-log fra Mads.
Vi er lige sejlet fra Yang Shang, Shanghai havn, som er verdens største, og skibet er ved at være fyldt godt op med gods til Europa. Jeg er omkring halvejs i denne udmønstringsperiode, og det betyder, at jeg skal sige farvel til maskinen og hej til dækket. Selvom det har været rigtig spændende i maskinen, glæder jeg mig nu også til at komme på dækket og få lidt luft og noget sol i ansigtet – jeg må hellere tage godt med solcreme på efter 6 uger i ”hullet”.
12 april 2014
Motorer - maskiner - mekanik
Jeg er dual-kadet, hvilket betyder, at jeg både skal læres op i maskinen og på broen. Når jeg er færdiguddannet, skal jeg vælge, om jeg vil arbejde på broen eller i maskinen, og umiddelbart er det i maskinen, min store interesse ligger – især efter jeg er kommet ombord på Majestic Maersk.
  
Jeg har haft min daglige gang i maskinen, siden jeg kom ombord på Majestic, og jeg synes, det er sindssygt spændende. Vi har et rigtig godt team i maskinen, vi arbejder godt sammen, og jeg får lov til at lave en masse og lærer rigtig meget. Det er netop det, der gør denne uddannelse så fed; at jeg får lov til at komme ud i ”virkeligheden” og bruge det, jeg har lært på skolebænken.
Motorer - maskiner - mekanik. Dual kadet, Kadet-log fra Mads.Motorer - maskiner - mekanik. Dual kadet, Kadet-log fra Mads.
Blandt mine arbejdsopgaver var f.eks. et 1500 timers tjek på en af vores dieselgeneratorer. Det er et relativt lille men vigtigt tjek, som sikrer den bedst mulige ydeevne på motoren. Her har vi blandt andet justeret åbningstrykket på fuel-injektorerne og justeret clearence mellem vippearmene og udstødnings- og indsugningsventilerne, så vi sikrer, at de åbner på det rigtige tidspunkt, og vi dermed får en korrekt kompression inde i cylinderen og dermed den bedst mulige forbrænding.
 
Om en uge har vi anløb til den første havn i Asien, nemlig Singapore. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme ud og opleve byen.
9 april 2014
Første måned på majestic
I skrivende stund befinder jeg mig ombord Majestic Maersk, som er en af Maersk Lines nye Triple-E’er og det skib, som tilbragte en uge ved Langelinie i København i sensommeren 2013.
Vi havde meget travlt de første 14 dage ombord med masser af havne i Europa. Jeg påmønstrede i Aarhus, hvorfra vi sejlede til Göteborg og videre til Bremerhaven og Rotterdam, efterfulgt af et par dages sejlads til Nord-Afrika med anløb i Tanger, Marokko. Undervejs passerede vi den berygtede Biscayabugt, og den levede op til sit ry med bølger og en god gyngetur om natten.
Første måned på Majestic. Kadet-log fra Mads.
D. 4.april passerede vi Suez-kanalen, det har jeg prøvet to gange før. Jeg synes altid, det er en kæmpe oplevelse at sejle igennem Suez-kanalen - den ligger fantastisk smukt i ørkenlandskabet.
Nu er vi kommet ud i det Indiske ocean efter en tur gennem Adénbugten og piratfarvand. Vi har en masse sikkerhedsforanstaltninger, der skal afværge et eventuelt piratangreb, men vores skib er så stort, og vi sejler forholdsvis stærkt, så risikoen for et angrebsforsøg er forsvindende lille.

Er du klar til at blive skibsofficer

Er du klar ? Bliv skibsofficer i dagAnsøg i dag
De 3 uddannelser
Uddannelserne til maskinmester, skibsfører eller skibsofficer varer mellem 3 år og 9 måneder og 5 år og 6 måneder.
Læs mere
Copyright © Maersk - All Rights Reserved.

SEO, SEM & WEBDESIGN.