top

Nikolaj

Intro
Nikolaj
Jeg er fra Skælskør på Vestsjælland og født i 1995. Jeg studerer til dualkadet på skibsofficerslinjen på SIMAC på 1. år. Det lå ikke umiddelbart til højrebenet at vælge skibsofficersuddannelsen, da jeg blev færdig fra Sorø Akademi for knap et år siden. Søfart har aldrig som sådan været en del af mit liv, og jeg havde ikke hørt meget om mulighederne til søs, før jeg en dag på en uddannelseskaravane faldt i snak med en repræsentant fra Det Blå Danmark, som fortalte mig om skibsfører- og maskinmesteruddannelsen. Jeg ville gerne udfordre mig selv med maskinmesteruddannelsen, men jeg syntes også, at skibsføreren havde mange af de lederegenskaber, jeg søgte, så jeg valgte skibsofficersuddannelsen. På den måde får jeg en bred vifte af egenskaber, som kan bruges først og fremmest til søs og engang også på land. 
Kadet-log fra NikolajKadet-log fra Nikolaj
Jeg har altid vidst, at jeg skulle lave noget med mine hænder såvel som mit hoved, så skibsofficersuddannelsen er som skabt for mig - her bliver jeg udfordret på min faglige viden og tekniske færdigheder i et internationalt miljø, hvor udfordringerne er mange og ansvaret stort. Desuden har jeg valgt at blive ambassadør for uddannelsen og livet til søs, så andre kan få øjnene op for de muligheder, der venter på havet. Jeg tror ikke, der findes en uddannelse, der passer bedre til mig og mine værdier; jeg har hele verden som min arbejdsplads og mennesker fra hele verden som mine kolleger, hver dag bringer nye udfordringer, som kræver teknisk og praktisk kunnen, jeg har ansvar, og jeg arbejder i et team, som er afhængigt af hinandens præstationer – hos Maersk handler det hele om, at vi skal yde god og sikker service for vores kunder.

8. december 2015
Lange linjer og korte dage
Det er noget tid siden, jeg sidst har givet lyd fra mig, og det er der en god grund til. Min kalender har nemlig været fyldt til randen det sidste halve år, og når dagene samtidig bliver kortere og kortere, går tiden pludselig hurtigt. Først og fremmest har studiet for alvor taget fat, bøgerne er blevet taget ned af hylderne, de lange formler taget i brug og mit kaffeforbrug er steget til umenneskelige mængder. Efter et år der var meget præget af praktiske øvelser og grundlæggende forståelse for den ny blå verden, vi var på vej ind i, er det er rigtig fedt at komme i gang med teorien og gå i dybden med de nørdede emner, der hører den maritime verden til. Vi har bl.a. taget hul på faget Søret, som, jeg personligt synes, er rigtig spændende. Her beskæftiger vi os fx med ansættelsesforhold og rettigheder ved arbejdsskader.
Heldigvis er der plads til andet end studiet en gang i mellem, og der er det vigtigt at få noget ud af de få timer, der er til overs. Med en ny kæreste og gamle venner er det aldrig svært at fylde fritiden ud med fantastiske mennesker, hvilket betyder en hel del, hvis man vil leve det gode studieliv. Ofte kræver kvalitetstid med studiekammeraterne ikke mere end lidt god - og ikke nødvendigvis særlig dyr - mad, muligvis med et enkelt glas rødvin eller to, afhængigt af hvor ”god” aftenen skal være. Vi har dog også vovet os væk fra hjemmets fire vægge af og til, bl.a. på en tur til Go-High på Sjælland, som er en klatrepark, der byder på både fysiske og psykiske udfordringer.Hvis vi ser lidt frem i tiden venter vagttjenesteeksamen, så inden længe vil jeg igen gå under jorden og først kigge frem med nye fortællinger, når jeg – forhåbentlig – kommer ud på den anden side med et ”bestået” på papirerne.
God jul!

2. juli 2015
Spændende udfordringer på værkstedsskolen
Da min første praktikperiode var overstået, ventede 10 uger på værkstedsskolen. Her lærte vi grundlæggende færdigheder i mange forskellige håndværk, som fx svejsning, hydraulik og drejning. Forløbet har været meget præget af praktisk arbejde krydret med lidt teoretisk forståelse, hvilket passer mig rigtig godt. Jeg lærer nemlig bedst ved, at få tingene i hænderne og gøre mine egne erfaringer. Når jeg så har fået en grundlæggende forståelse af, hvordan arbejdet udføres, forstår jeg teorien meget nemmere, og det er langt mere interessant for mig at gå i dybden med, hvordan tingene fungerer, når man selv har stået og arbejdet med det.
Udover arbejdet i værkstedet besøgte vi MAN B&W Diesel i København. Det gav en spændende indsigt i, hvordan mange af de komponenter, vi bruger på skibene, fremstilles, hvilke muligheder der er som maskinmester, og ikke mindst hvor meget teknologien bag motorer har udviklet sig gennem tiden.
Nu er jeg et par uger inde i sommerferien og nyder det gode danske vejr, og når jeg ser et skib på horisonten i Storebælt, længes jeg noget efter at komme tilbage på havet igen. Men først skal jeg igennem 2 år med teori efter ferien. Jeg ser rigtig meget frem til virkelig at komme i gang med teorien og få en dybdegående forståelse for alt det, jeg har set og oplevet indtil videre.

4. maj 2015
Den første gang
Man glemmer aldrig den første gang. Sådan siger man om mange ting, og jeg tror også, det er sandt for søfolk. Det er svært at beskrive, hvordan det egentlig er at være til søs, for jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Da kufferten var pakket i Svendborg var kursen sat mod Kastrup lufthavn. Herfra skulle jeg flyve med min makker til Cairo, hvorfra vi ville blive kørt til Port Said for at påmønstre containerskibet Anna Mærsk, som er en lille tøs på ca. 350 m med plads til omtrent 8000 tyvefodscontainere. Da vi nåede havnen, blev vi sejlet ud til det ankrede skib i en halvstor jolle, som så meget lille ud blandt de mange gigantiske fragtskibe, som lå for anker omkring os. Da vi kom ombord, var klokken lidt i fire om morgenen, og vi havde rejst hele dagen, så det var på hovedet i seng.
De første par dage gik med at lære at finde rundt på skibet, lære alle ens nye kollegers navne samt forskellige sikkerhedsprocedurer. Dertil kommer alle de små dagligdagsting som fx, hvem der sidder hvor til maden, hvor meget koster en plade chokolade, hvilke film har vi ombord osv.
Maskinmester uddannelsen - første dagMaskinmester uddannelsen - første dagMaskinmester uddannelsen - første dag
Da man var faldet til, blev det, der først virkede som en helt anden verden, hurtigt til hverdag, og vi forsøgte at suge så meget viden til os som muligt. Det, jeg oplevede som den største udfordring til søs, er, at vidt forskellige mennesker fra meget forskellige kulturer skal arbejde sammen og er afhængige af hinanden. Det er krævende både at skulle rumme folks forskelligheder på et venskabeligt plan og samtidig skulle arbejde sammen dagligt i 3 måneder. Heldigvis er jeg meget åben og synes, det er enormt spændende at høre om, hvor andre kommer fra, og lære om deres verdens- og livssyn. 
Nu er udmønstringen slut, og jeg er allerede i gang i skolen igen. De 3 måneder, jeg havde til søs, gav et utroligt godt fundament at bygge resten af uddannelsen på, og jeg synes, det er super fedt, at vi efter kun 6 måneders skole får lov at komme ud og være en del af den virkelige hverdag. Jeg har blod på tanden og glæder mig til flere udfordringer.

Er du klar til at blive skibsofficer

De 3 uddannelser
Uddannelserne til maskinmester, skibsfører eller skibsofficer varer mellem 3 år og 9 måneder og 5 år og 6 måneder.
Læs mere
Copyright © Maersk - All Rights Reserved.

SEO, SEM & WEBDESIGN.