top

Kadetartikler

FEDE PRAKTIKOPLEVELSER

Camilla, læser til skibsfører på SIMAC
Jeg er i gang med min første praktiksejlads ombord på Gerda Maersk, nu med kurs tilbage mod Europa fra Kina. Jeg påmønstrede for knap 3 måneder siden i Algeciras i Spanien på Mathilde Maersk (som efterfølgende skiftede navn til Gerda Maersk) og blev fra første dag sat i arbejde. Grundet en kommende vetting (kontrol) af skibet, skulle der tages billeder af skibssiden, og mens kaptajnen tog de nødvendige billeder, sad jeg ved roret. Da vi senere samme eftermiddag afgik fra Algeciras, blev jeg bedt om at tage skibet ud af havnen efter lodsens ordre og under kaptajnens skarpe blik. Det var en fed oplevelse at tage hende ud af havnen og fornemme, hvordan enhver lille bevægelse kunne mærkes på skibet!
 
 
Camilla læser til skibsførerCamilla tager skibsføreruddannelsenCamilla er skibsførerstuderende
Jeg har valgt at tage min fulde praktikperiode om bord på Gerda Maersk, og jeg ved, at det her er den rigtige vej for mig. Livet til søs er bestemt ikke let. Tre måneder er lang tid at være væk fra familie og venner, og savnet hjem til er stort. Men som søfarende ligger verden for dine fødder, og jeg trives herude på bølgen blå. Gennem min praktik er jeg blevet mange spændende oplevelser og erfaringer rigere. Det handler ikke kun om at sejle verden rundt, men lige så meget om at finde sig selv og en mening med livet. Mødet med så mange forskellige kulturer og nationaliteter styrke ens selvforståelse og forståelse for andre mennesker, og det er en evne, man kan bruge i alle sammenhænge.
 
Er skibsføreruddannelsen noget for dig? Søg online her!

DEN SIDSTE UGE PÅ MAERSK LIFTER

Mads, dualkadet (maskinmester og skibsfører) på skibsofficerslinjen på SIMAC
Så er jeg gået i gang med min sidste uge ombord på Maersk Lifter. Jeg er kommet tilbage på dækket – efter fem gode uger i maskinen – hvor jeg hurtigt fik lov til at blive en stor del af maskinbesætningen med alt hvad dette indebærer: runderinger, vagter og arbejde på egen hånd. Derudover havde vi to ture i havn, denne gang i Sverige, hvor vi blandt andet fik prøvet at starte og stoppe maskiner. Om få dage er vi færdige med projektet her mellem Sverige og Litauen, og så går turen til Skotland for at bringe skibet tilbage i ”original” stand.
Mads, dualkadet (maskinmester og skibsfører) på skibsofficerslinjen på SIMACMads, dualkadet på skibsofficerslinjen på SIMACMads, maskinmester og skibsfører på skibsofficerslinjen på SIMAC
Vi har fået en ny kadet ombord, en ren navigatør-kadet. Jeg har, sammen med hende, brugt de sidste par dage på at planlægge turen til Skotland, en såkaldt sejladsplan, som skal indeholde alle detaljer om turen. Først skal selve ruten planlægges i det elektroniske søkort, dernæst i papirsøkortene. Vores tur går gennem Øresund, over tunellen og vest om Hven, derefter op igennem Kattegat, rundt om Skagen og så på tværs af Nordsøen til Rosyth, Skotland. Når ruten er planlagt, skal det undersøges, hvor vi skal have lods, hvor vi sætter lodsen af, hvor der er rapporteringsstationer, hvad der skal rapporteres, f.eks. tidevand, osv. Der er meget, der skal overvejes, så det har været rart at være to kadetter om det, da ingen af os har stor erfaring på området. Som sagt skal jeg afmønstre næste weekend. Jeg glæder mig meget til at komme hjem til familie og venner – trods en god tid herude. Når jeg kommer hjem, står den på simulator-kursus og bachelor-skrivning.
 
Er skibsofficeruddannelsen noget for dig? Søg online her!

SPÆNDENDE UDFORDRINGER PÅ VÆRKSTEDSSKOLEN

Nikolaj, dualkadet (maskinmester og skibsfører) på skibsofficerslinjen på SIMAC
Da min første praktikperiode var overstået, ventede der 10 uger på værkstedsskolen. Her lærte vi grundlæggende færdigheder i mange forskellige håndværk, som fx svejsning, hydraulik og drejning. Forløbet har været meget præget af praktisk arbejde krydret med lidt teoretisk forståelse, hvilket passer mig rigtig godt. Jeg lærer nemlig bedst ved, at få tingene i hænderne og gøre mine egne erfaringer. Når jeg så har fået en grundlæggende forståelse af, hvordan arbejdet udføres, forstår jeg teorien meget nemmere, og det er langt mere interessant for mig at gå i dybden med, hvordan tingene fungerer, når man selv har stået og arbejdet med det.
 
Nikolaj, dualkadet (maskinmester og skibsfører) på skibsofficerslinjen på SIMACNikolaj, maskinmester og skibsfører på skibsofficerslinjen på SIMACNikolaj, dualkadet på skibsofficerslinjen på SIMAC
Udover arbejdet i værkstedet, besøgte vi MAN B&W Diesel i København. Det gav en spændende indsigt i, hvordan mange af de komponenter, vi bruger på skibene, fremstilles, hvilke muligheder der er som maskinmester, og ikke mindst hvor meget teknologien bag motorer har udviklet sig gennem tiden.
  
Nu er jeg et par uger inde i sommerferien og nyder det gode danske vejr, og når jeg ser et skib på horisonten i Storebælt, længes jeg noget efter at komme tilbage på havet igen. Men først skal jeg igennem 2 år med teori efter ferien. Jeg ser rigtig meget frem til virkelig at komme i gang med teorien og få en dybdegående forståelse for alt det, jeg har set og oplevet indtil videre.
   
Er maskinmester- eller skibsføreruddannelsen noget for dig? Søg online her!

Copyright © Maersk - All Rights Reserved.

SEO, SEM & WEBDESIGN.