top

Lise

Portæt
Lise
Siden jeg var helt lille, har jeg sejlet sejlbåd med mine forældre. Når vi lå ude i fjordene og på Kattegat og så de store handelsskibe passere forbi, så tænkte jeg tit, at det så meget fascinerende ud. Det var der, at min drøm om at sejle som professionel for alvor startede.
Jeg ville gerne sejle store handelsskibe som styrmand! Efter gymnasiet søgte jeg derfor ind på Søfartsskolen (søfartens grundskole), og på skolen kunne eleverne søge om kontrakt med forskellige rederier med henblik på videre uddannelse og ansættelse som styrmand efter endt skibsfører eksamen. Det var meget nyt med kvinder i branchen på det tidspunkt (1987), men Maersk så en fremtid i mig. Jeg blev ansat som styrmandskadet umiddelbart efter mine 5 måneders ophold på søfartsskolen.
Efterfølgende tog jeg afsted i 5 måneder på Skoleskibet ”Danmark” og derefter ud i 16 må-neder som styrmandskadet på rederiets skibe. Det var de daværende krav for optagelse på Navigationsskolen. Som kadet gik det virkelig op for mig, at jeg ville være styrmand. Jeg gen-nemførte derfor skibsfører eksamen på Navigationsskolen i 1992 og tog dernæst afsted på min første udmønstring som yngste styrmand. Jeg havde egentligt ikke regnet med, at jeg skulle avancere i graderne som styrmand, men pludselig tog min karriere fart. Og efter 12 år som styrmand, hvor jeg støt steg i graderne, blev jeg i 2004 udnævnt til kaptajn og har sejlet som kaptajn lige siden.
Jeg har nu været ansat hos AP Møller Maersk i 30 år og har i den tid også prøvet kræfter med en kontorstilling i land et par år. Men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg hører til under åben himmel. Der er en frihed og luft omkring en, som man nok ikke mærker mange andre steder. Men det er også til tider hårdt arbejde for hele besætningen under stort personligt ansvar på alle tidspunkter af døgnet. Samtidig skal du være åben for verden omkring dig, og du skal kunne se glæden og berigelsen i at arbejde med folk på tværs af kultur og religion. Folk om-bord på skibet er meget forskellige, og du arbejder altid sammen med nye kollegaer, som du lynhurtigt skal finde fælles professionelt fodslag med for at yde optimalt. Som kaptajn arbejder jeg typisk 11 uger ude og er derefter 11 uger hjemme, og jeg har in-gen planer om at stoppe med at sejle. Livsstilen, arbejdet og ansvaret passer mig perfekt, og når man finder ud af, at man er på den rette hylde – ja, så er det svært at sige farvel!
   

Er du klar til at blive skibsofficer

Er du klar ? Bliv skibsofficer i dagAnsøg i dag
De 3 uddannelser
Uddannelserne til maskinmester, skibsfører eller skibsofficer varer mellem 3 år og 9 måneder og 5 år og 6 måneder.
Læs mere
Copyright © Maersk - All Rights Reserved.

SEO, SEM & WEBDESIGN.